פירורי תובנות

המחיר הכואב של הביטחון

"אם זה עובד, לא נוגעים בזה" הוא אמר לי במבט נוזף. "עד שגרמנו לזה לעבוד…", הוא המשיך בעודו משחק עם הכפית "אנחנו פשוט לא רוצים שזה יפסיק לעבוד". וזה עבד, אז הנחתי לזה. הייתי צעיר ולא הבנתי, אז שיתפתי איתו פעולה. הרי הוא היה מצליח ממני, מבוגר ממני ומנוסה ממני.

אז כן, זה באמת עבד. מצד שני, כשמשהו עובד, כוחות אחרים מתחילים לעבוד ברקע. הטכנולוגיה משתנה ואיתה הדרכים שבהן אנשים מתרגלים לעשות דברים. המתחרים מקבלים השראה. זה עניין של זמן עד שמישהו ימציא משהו טוב יותר שמתאים בצורה טובה יותר לקהל.

במשך שנה הם היו מלכי השוק. הדינוזאורים הכי גדולים שהציבו את כף רגלם בתחום שלהם. הם הרגישו גדולים, מצליחים והאמינו שאי אפשר לעקוף אותם. מצד שני, הם פספסו את מה שצ'ארלס דרווין באמת התכוון כאשר דיבר על "Survival of the fittest".

רבים מפרשים את דבריו כ"השרדות החזקים". עם זאת, זה תרגום שגוי לחלוטין. דרווין דיבר על הישרדותם של אלו שיודעים להתאים את עצמם.

כדי לשרוד בתחום מסוים, עלינו להיות עירניים לשינויים שקורים בו. כדי להוביל בתחום מסוים, עלינו ליזום את השינויים ולהכתיב את הקצב. כדי להיעלם, כל מה שצריך לעשות, הוא להמשיך לעשות את אותו הדבר מבלי לשפר כלום. ויום אחד משהו הפסיק לעבוד להם.

בזמן שהם לא הסתכלו, עלה מתחרה חדש וקטן. הוא לא השקיע את כמות הכסף שהם השקיעו. הוא לא בנה ארגון גדול עם המון מנהלים באמצע. הוא כן הקשיב לקהל, הבין מה הקהל היה צריך ובנה לו מוצרים קטנים יותר שהתאימו לו יותר. והם כעסו על המתחרה החדש. איך הוא העיז. הוא חדש. הוא לא מבין. הוא לא מנוסה.

הם דרשו שהוא יתאים את עצמו לסטנדרטים שלהם והוא לא רצה. לא היתה לו סיבה, הוא בדיוק התחיל לצמוח והם החלו לרדת במכירות. אז הם השקיעו הרבה יותר כסף במה שהם עשו פעם, בתקווה שזה יעבוד. והוא, בלי להשקיע יותר מדי כסף או זמן, עקף אותם בסיבוב.

מתוך פאניקה הם התחילו לשפוך עוד כסף. לקחת מאמנים. לעלות לרבנים. רק דבר אחד הם לא עשו. הם לא חשבו בקטן. הם לא חשבו על מה שהלקוח באמת צריך עכשיו. הם היו תקועים במחשבות על הקהל שהיה להם לפני שנים ולא טרחו לשאול את הלקוחות מה הם רוצים היום.

כן, כל שינוי הוא סיכון. מצד שני, חוסר שינוי הוא התאמה לממוצע. בינינו, הממוצע הוא סתם נתון שמסמל מה כולם עושים. הממוצע, מתוך הגדרתו, הוא אף פעם לא יהיה המוצלח בתחומו. העשירון העליון בכל תחום מורכב מאלו המוכנים לחשוב יותר, לעשות יותר ולהשאר בקשר אמיתי עם הלקוח. ההישרדות שמורה לגמישים מחשבתית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תפריט נגישות